Late dager

Torsdag kveld i Uganda har jeg tilbrakt med å se på film. At det ikke er mer spennende saker jeg har fore kan jeg forsvare med at jeg har vært litt syk, men etter å ha tatt en haug med piller (og flere skal det bli. Her virker det som om piller er svaret på alt) føler jeg meg nå bedre. I det rulleteksten til Notting Hill gikk mot slutten og tårene var tørket hørte jeg en merkelig lyd. Jeg hadde nesten glemt hvordan lyden av mygg hørtes ut. Den irriterende, summende lyden, som i løpet av de få dagene i Kampala nesten ble ensbetydende med malaria for meg. Nå hadde jeg ikke hørt den siden jeg forlot Kampala, så det tok litt tid før jeg skjønte hva det var. Det var med forundring at det gikk opp for meg hvor lite mygg det faktisk er her i Kabale. Nå bor vi riktignok 2000 m over havet også, men det var likevel overraskende. En hyggelig overraskelse riktignok! Om noen skulle bli smittet med malaria (håper jo ikke det skjer, da), så tviler jeg på at det blir her, hvertfall! Da skal du virkelig ha gått inn for det, eller så er myggen bare ekstremt glad i deg.

This slideshow requires JavaScript.

Bildene er fra festen hos biskopen! Dere får unnskylde de kjedelige matbildene, men mom Phoebe spurte om vi kunne ta noen sånne, så det er hovedsaklig det jeg har.
Jeg kan fortelle litt om søndagen vi hadde her! Søndag er ensbetydende med å gå i kirka her. Denne søndagen var imidlertid ganske spesiell, da selveste erkebiskopen av Uganda var på besøk. Han skal slutte i jobben, så han tar en runde rundt om i landet for å si farvel. Denne søndagen var han i Kabale, og det var fullsatt kirke. Vi kom halvannen time før det begynte for å få sitteplasser, og ikke lenge etterpå var faktisk kirka full. Vi fikk ikke med oss hele gudstjenesten, for vi måtte dra noen timer før (ja, den gudstjenesten skal ha vart i en 4-5 timer, har vi blitt fortalt) for å hjelpe Drucilla-jentene med å forberede til festen for erkebiskopen og følget hans. Det eneste vi fikk med oss av selve gudstjenesten var litt sang (amatørmessige musikkvideoer på storskjerm istedenfor kor er alltid en slager) og så brukte vi rundt en time på å bevitne at en haug med prester (som om det ikke er nok av dem her. Det er prester overalt i Kabale!) med ordinert. Konsentrasjonen vår var kanskje ikke den beste på dette stadiet, men høye rop og musikk vekket oss rakst til live igjen. Nå hadde prestene blitt ordinert og synet som møter meg når jeg løfter hodet er en haug med dansende og smilende prester som løper rundt og klemmer familie og vinker til kirka/alle kameraene. Helt på begynnelsen av gudstjenesten var det forresten ei som dumpa den to uker gamle babyen sin i armene mine, så min høyre arm har vært litt gelé. Det er i sånne situasjoner man virkelig merker hvor godt trente armmuskler man har! Litt senere (konsentrasjonen var heller ikke noe å skryte av her) våknet vi raskt til liv av å høre ordet “Norway”. Her var det tydeligvis meningen at vi skulle reise oss opp og vinke til forsamlingen. Siden vi satt bakerst i kirka var det litt vanskelig for biskopen å få øye på oss, så det virket som en evighet før vi kunne sette oss ned igjen, med bankende hjerter. Ekstra kleint var det når film-crewet dukket opp bak en søyle med sine kameraer. Men dette er jo selvsagt alt en del av sjarmen ved Afrika.
Så tar jeg kvelden til lyden av gresshopper og noen sære fugle/hunde/ulve-lyder (aner virkelig ikke hva det er jeg hører på)!

3 Comments (+add yours?)

  1. Inge
    Oct 11, 2012 @ 21:46:20

    God Bedring!

    Reply

  2. munkemannen på Hald
    Oct 12, 2012 @ 13:35:55

    Det må være ganske digg med lite mygg, mindre risiko for malaria 🙂 God bedring, si ifra hvis jeg skal sende deg litt kyllingfilet i posten 😛

    Reply

Leave a Reply

