Eventyr i Kampala

Team Tess og Liz (ja, vi hadde litt lange navn fant vi ut!) på afrikanske landsbygda er som regel tipp topp, men en sjelden gang i blant har også vi behov for litt forandring. Derfor hadde det seg slik at vi tidlig fredag morgen karret oss opp av den gode senga for å ta postbussen inn til hovedstaden, Kampala, og til to meget søte jenter. Uganda er et folkerikt land når det gjelder Hald-studenter, og vi tok turen til de to focus-jentene, Sol og Ingis (). Det var en utrolig koselig helg! Noen av høydepunktene var movie night i utendørs kirke med disney channel-film, bodaboda-turer i crazy bytrafikk, full gospel church, cafébesøk og syke mengder hjemmelaget pizza (hipp hurra for øyemål!).

Søndagen var vi på gudstjeneste i Full Gospel Church. Vi har en sånn en i Kabale også, men jeg vil si det var en litt annen standard i Kampala enn de har her hjemme. For meg har alltid lovsangen vært en veldig stor del av gudstjenesten. Helt siden jeg var liten har vi alltid holdt oss til menigheter med litt fart i lovsangen og det er sånn jeg liker det. Da jeg kom hit hadde jeg store ambisjoner om å bli med i et kirkekor, men etter å ha erfart/lidd meg gjennom noen kor her, så har jeg konkludert med at jeg holder meg på benkeraden. Koret i Full Gospel Church i Kampala var derfor en utrolig deilig opplevelse. Det var virkelig fantastisk! Energien, vokalen og valget av sanger, alt var utrolig bra. En herlig opplevelse!

Mye av tiden ble også brukt til å vandre gatelangs. Når vi først var i Kampala sa vi oss enige i at det var lov til å oppføre seg som turister. Tess og jeg har også funnet ut at det like greit at vi ikke bor der selv. Vi forelsket oss nemlig i en liten café som uten tvil hadde bidratt til å gjøre lommeboka rimelig mye lettere om ting hadde vært annerledes.

Vi har storkost oss hele helgen. Her prøver vi ut trikset med å ligge med beina oppetter veggen, noe som resulterer i mye latter. Det er ganske enkelt. Det er en veldig fin ting å gjøre om du har en dårlig dag. Gjerne med en venn eller tre. Du legger deg som på bildet og så begynner du å le på liksom. Det vil høres veldig dumt ut og du vil føle deg rimelig dum også, så da blir det til slutt utrolig morsomt. Anbefales!

Her er noen bakebilder fra søndagen! Det ble storbakst på kjøkkenet, både pizza, brød og sjokoladekake. Det smakte himmelsk! Det ble imidlertid rimelig mye av både pizza og brød, men det er sånn det går når man satser på øyemål. Godt ble det hvertfall!

This slideshow requires JavaScript.

Etter å ha oppdaget at mitt eget hår begynte å bli noe tynnere bestemte jeg meg for å ta ut flettene mine. Vi gjorde det til et lite prosjekt og Thembo, Tess og jeg satte igang mens Mamma Mia rullet over dataskjermen. Det ble en hårete opplevelse, kan man kanskje si! Hvertfall for Thembo sin del.

2 Comments (+add yours?)

  1. Inger Lise
    Nov 19, 2012 @ 12:10:51

    Hei, hei.
    Følger bloggen din med jevne mellomrom. Gøy å lese, og gøy å se/høre alt du opplever.

    Othilia, Ørjan og jeg har akkurat vært på tur til Verdal og møtt resten av familien. Der var både Tante Marianne og gjengen, samt Besta og Best’n selvfølgelig. Det var koselig som vanlig. Da jeg nøt en deilig Cafe Latè på en av Øra’s nye småkafeer, dukket plutselig en annen kjent person opp – dog litt ugjenkjennelig med gult hår! Det var Håvard. Det må være første gang jeg har møtt kjentfolk på kafe på Øra…. Vldig hyggelig.

    Så nå er dere jo litt av et radarpar – du med “utgåtte” rastaer, og han med gult langt hår. He, he…
    Skulle selvfølgelig hilse deg fra resten av familien. Eivind og Othilia var sjef Pepperkakehusbaking, og vi andre tok oss av spisingen hos Besta.
    I god tradisjon :-).

    Klem Tante Inger Lise

    Reply

  2. Inge Myking
    Nov 22, 2012 @ 18:57:47

    Hei igjen! Fine bilde og gøy å lese:o) Hilse fra alle hjemme.

    Reply

Leave a Reply

