Februar

Det har vært noen ganske så travle uker i Kabale. Jeg har hatt besøk av ei god venninne og da ville jeg jo gjerne vise henne så mye som mulig. Hun ble i to uker, og det har vært fullt program. Da skal det også sies at en del av programmet fort har vært å daffe på sofaen med en god bok etter en slitsom dag på jobb. Det var veldig deilig å se henne igjen. Bedre jente skal en lete lenge etter, det er sikkert! Derfor kommer det nå en «liten» bilde-update fra de siste to ukene.

Etter noen dager der hun pent var nødt til å bli med på jobb og lide seg gjennom engelsktimer og etikk-time med Tess og meg, satte Inger Tone og jeg kursen mot Kasese og Queen Elizabeth National Park. Vi dro på safari! Absolutt ingenting var gjort på forhånd, hva gjaldt booking av safari og overnatting, men vi tenkte vi skulle være litt spontane. Etter mye om og men kom vi oss heldigvis frem til slutt!

Ekvator!

Ekvator!

 

Etter å ha sjekket inn på hostellet vi skulle overnatte på, bestemte vi oss for å gå oss en liten tur. Det er kanskje ikke helt anbefalt (senere fant vi vel egentlig ut at det er ulovlig å gå på turer i nasjonalparkene), men vi la i vei.

 

Støtte på noen venner av Pumba!

Støtte på noen venner av Pumba!

Ja, hun har store sko å fylle

Ja, hun har store sko å fylle

Vi fant et forlatt hus, så vi tok oss en titt inn

Vi fant et forlatt hus, så vi tok oss en titt inn

Vi fant en gammel landingsstripe for fly

Vi fant en gammel landingsstripe for fly

 

Så vi tok den i bruk

Så vi tok den i bruk

DSC05315

Neste morgen var vi tidlig oppe for en game-drive. Landskapet var helt nydelig og nesten med én gang vi satte igang turen støtte vi på en elefantmor og ungen hennes. De stod midt i veien, så vi måtte pent vente på å få komme forbi. Moren var imidlertidig ikke så fornøyd med at vi stod der så nærme ungen hennes, så hun gjorde det tydelig at vi ikke var ønsket. Etter en liten stund kom vi oss likevel videre.

DSC05377

DSC05427

Utrolig flotte dyr!

Utrolig flotte dyr!

Syntes han her var ganske interessant også, jeg!

Syntes han her var ganske interessant også, jeg!

DSC05555

DSC05574

"Trenger du ny bolig?"

“Trenger du ny bolig?”

Dette var også "watahcab" ifølge vår sjåfør.

Dette var også “watahcab” ifølge vår sjåfør.

"This one, this is a watahcab", sa sjåføren vår mer enn én gang. "Om det e det einaste dyret han kan navnet på?" sa Inger Tone. Han sa det forsåvdt til to forskjellige dyr også. Det er ikke alltid så lett, nei!

“This one, this is a watahcab”, sa sjåføren vår mer enn én gang. “Om det e det einaste dyret han kan navnet på?” sa Inger Tone. Han sa det forsåvdt til to forskjellige dyr også. Det er ikke alltid så lett, nei!

DSC05524

 

Senere på dagen dro vi på et båt-cruise. Der ble det diskutert i det vide og brede på hvorfor de små apekattene har turkise baller. Dette var god underholding for han som etterhvert viste seg å være svensk.

Sjåføren-vår-er- humørsyk- humør

Sjåføren-vår-er- humørsyk- humør

Men-vi-ser-mange-fine-dyr- humør

Men-vi-ser-mange-fine-dyr- humør

Om ikke det er en kul nabo, så vet ikke jeg!

Om ikke det er en kul nabo, så vet ikke jeg!
Alltid klar for mat. Må være populær hos tannlegen, tenker jeg!

Alltid klar for mat. Må være populær hos tannlegen, tenker jeg!

Fin Ørn

Fin Ørn

DSC05854
På vei hjem fra båt-cruiset var vi så heldige å støte på en leopard! Et sjeldent syn, sa guiden vår. Den spankulerte fint voer veien i det vi kom rundt en sving. Vi stanset bilen og var så nærme at jeg kunne høre den puste.

Godt kamuflert i gresset

Godt kamuflert i gresset

DSC05911

Vel hjemme igjen etter safari, var det kommet mer besøk. Hanne, som var her i fjor og jobbet med Drucilla, hadde tatt med familien sin for å vise dem sitt andre hjem. Det ble noen utrolig hyggelig dager. I og med at familien er ganske stor (10 stk var med på tur om jeg ikke husker feil) ble det satt i gang en fotballkamp mellom oss muzunger + Drucilla-staff mot Drucilla-jentene. Jeg tok på meg oppgaven som fotograf.

Jentene etter kampen

Jentene etter kampen

Min hatt den har... fire kanter

Min hatt den har… fire kanter

Mååååål

Mååååål

DSC06397

Leksjon fra Hanne

Leksjon fra Hanne

Søteste Inger Tone og Tess klare for kamp!

Søteste Inger Tone og Tess klare for kamp!

 

Lake Bunyonyi er jo et av de store turistattraksjonene i Uganda, og i og med at vi bor så nærme så har det blitt noen turer dit. Hit måtte jeg selvsagt også få vist Inger Tone rundt, så vi slag oss på familien til Hanne og tok en båt over til en av øyene der. Dere får unnskylde alle de tullete bildene, men det oppsummerer på en måte humøret vi var i mye bedre enn ord jeg kan finne, om jeg er aldri så glad i dem.

DSC06061

Hva kan man si?

Hva kan man si?

Tess is in tha hood!

Tess is in tha hood!

DSC06206

Etter to fine uker, satte vi av gårde for å tilbringe den aller siste helgen i Jinja. Tess, Inger Tone og jeg. Vi skulle rafte på Nilen. Jeg kan trygt si at det er noe av det beste og værste jeg har opplevd i livet. Etter å ha «druknet» gjentatte ganger og hostet opp noen liter med nilvann var det tre slitne, men gira og stolte, jenter som neste dag dro seg tilbake til Kampala.

 

Team-bilde! Fra venstre: Meg, Inger Tone, Tess, guiden vår, Sal og Sharrona fra Israel.

Team-bilde! Fra venstre: Meg, Inger Tone, Tess, guiden vår, Sal og Sharrona fra Israel.

IMG_0756

Ved de første bølgene. Her dro han båten over med vilje, sånn at vi visste hva vi hadde i vente senere på dagen.

IMG_0783

Siste stryket. Nile Special. Adrenalinkick som bare det.

Siste stryket. Nile Special. Adrenalinkick som bare det.

Ja, det har vært to uker med mye som har skjedd, så det er godt å endelig kunne lene seg litt tilbake. Nå merker vi at oppholdet her går mot slutten, så vi prøver å nyte det til det fulle!

1 Comment (+add yours?)

  1. Munkemannen
    Feb 25, 2013 @ 17:21:32

    Du er kul du Elisabeth, samme hvor tullete du er 😛

    Reply

Leave a Reply

